Straipsniai » Knygos „Dizainas šalia mūsų“ recenzija. Ernerstas Parulskis

Knyga kūrėjams ir jų kritikams

Lietuvoje kas kelios minutės cituojamas nežinia kada paskleistas mitas apie "tris milijonus krepšinio trenerių". Tai – absoliuti netiesa. Aš žinau daugybę žmonių, nemėgstančių, nežiūrinčių, nežaidžiančių ir neišmanančių krepšinio. Bet ši formulė – kad egzistuoja sritis, kurią išmano visa tauta – nėra neteisinga. Lietuvoje yra trys milijonai vienos srities – dizaino - ekspertų. Mūsų šalyje visi yra dizaineriai. Tiksliau – dizaino kritikai. Su jais dažniausiai susiduria tie, kuriems dizaino kūrimas yra duona kasdieninė. Bet kurio Lietuvos dizaino profesionalo kelių savaičių darbą gali sužlugdyti užsakovo uošvienės, draugo ar šiaip praeivio mesta frazė – "Ne, dizainas blogas. Šita juoda (balta, raudona ir t.t.) spalva per daug niūri (linksma, nesolidi, solidi ir t.t.)". Dizaineriui tenka ieškoti kito sprendimo, tylomis keikiant kalbius visažinius ir jų klausančius užsakovus.

O keikiasi jie be reikalo. Nes tie, kurie turi blogą (kaip mano nepatenkintas dizaineris) skonį, yra būsimieji gero skonio formuotojai. Netgi dar blogiau – visi, kurie turi gerą skonį (nepatenkinti dizaineriai) iš tikrųjų turi blogą skonį. Šiuos ir kitus dizaino teorijos paradoksus aprašo danų dizaino praktikas ir teoretikas Peras Mollerupas knygoje "Dizainas šalia mūsų".

Ši knyga nėra dizaino istorija, nors autorius kai kurias kryptis aprašo gana išsamiai – kiek to išsamumo gali būti albume. Ji taip pat nėra klasikinė iliustruotų dizaino idėjų apžvalga. Ir, be jokios abejonės, tai nėra patarimai, kokiame buto kampe pastatyti toršerą ar kavos staliuką. Knygos žanras šiek tiek paaiškėja, kai autorius lyg ir netyčia prasitaria, kad ji skirta – bent pirmasis jos leidimas – Danijos skaitytojams. "Funkcionalizmas, kurį pažįstame iš Le Corbusier ir Bauhauzo darbų, Danijoje niekada taip plačiai ir neįsigalėjo. Mūsuose jis nusistovėjo kitoks, visų pirma įkvėptas Kaare Klinto", kažkur knygos viduryje rašo Mollerupas. Tas "mūsuose, Danijoje" tampa knygos ideologijos šifru. Danams, gyvenantiems šalyje, kuri yra absoliuti skandinaviškojo – o tuo pačiu ir kultinio – dizaino aukštikalnė, šalyje, kur, turbūt, kiekviename bute ar name galima rasti žanro vietinės gamybos šedevriuką, dizainas yra realiai "šalia". Šalia jų, bet ne šalia "mūsų".

Tokiame kontekste P. Mollerupo knyga tampa ypač intriguojančia. Nutylėdamas "jiems" savaime žinomus dalykus, autorius "mus" šiek tiek trikdo, dosniai svaidydamasis retomis citatomis ir netikėtomis (o kartais – skausmingai banaliomis) įžvalgomis bei tų įžvalgų iliustracijomis. Bet šis struktūrinis trikdymas yra labai rezultatyvus. Skaitytojas gauna gausią šūsnį dizaino informacijos - ir faktinės, ir idėjinės. Kodėl dizaineriams kartais tenka projektuoti sąmoningai nepatogius daiktus? Kodėl Bauhauzas netapo proletariato dizainu? Kodėl būtina lupti šunų kailius? Kodėl 9-as dešimtmetis tapo bjauriausiu dešimtmečiu – ir Lietuvoje taip pat – taikomosios kūrybos istorijoje? P. Mollerupas tai paaiškina. Paaiškina be arogancijos, lakoniškai, kartais – švelniai paironizuodamas.

Kam skirtas "Dizainas šalia mūsų"? Knyga netikėtai universali – joje argumentų ir naudos ras visi proceso dalyviai – ir dizaineriai, ir trys milijonai dizaino kritikų.

Ernerstas Parulskis

© Vilniaus dailės akademijos leidykla
Dominikonų g. 15, VIlnius LT-01131
Tel. 8 5 279 10 15 (direkcija)
Įmonės kodas: 111950439
PVM mokėtojo kodas LT 100003222911
AB bankas „Swedbank“
A.s. LT35 7300 0100 0245 5757