Parodos „Formuojant ateitį. Erdvinės Aleksandros Kasubos aplinkos“ katalogas – tai greičiau knyga, kurioje išsamiai pristatomas Lietuvos ir Jungtinių Amerikos Valstijų aplinkos menininkės Aleksandros Fledžinskaitės-Kašubienės (Kašubos, Kasubos; 1923–2019) septynių dešimtmečių kūrybinis palikimas. Surengti parodą ir išleisti leidinį inspiravo 2014–2019 m. Lietuvos dailės muziejui A. Kasubos padovanota unikali 1942–2019 m. sukurtų darbų kolekcija. Ji atskleidė nepaprastai plačią menininkės, vizijų kūrėjos, kūrybinių interesų panoramą: nuo ankstyvosios tekstilės darbų, plytelių panò, mozaikų, tapybos, akvarelių, kūrinių JAV viešosioms erdvėms projektų bei jų brėžinių iki unikalių erdvinių aplinkų – tampriųjų buveinių. Kolekcijoje – ir architektūriniai modeliai, tarp kurių Naujosios Meksikos dykumoje pasistatyto gyvenamojo namo su svečių rezidencija modelis, taip pat 8000 skaitmeninių vaizdų, kurių originalai saugomi Amerikos meno archyve. Aleksandra Kasuba – unikali menininkė, kurios įstabi biografija gali tapti įkvėpimo šaltiniu daugeliui tyrinėtojų. Menotyrininkė Sandra Skurvida (JAV) rašo: „Išvaryta iš savo idiliškos vaikystės Lietuvos, ji praėjo per Europos griuvėsius, kol galų gale atvyko į Ameriką, kur įsikūrė su šeima – iš pradžių Kvinso rajone, vėliau, pasiekusi profesinę sėkmę, persikėlė į Manhataną, o mirus Vytautui Kašubai, išsikėlė į Naująją Meksiką. Ten ji siekė įgyvendinti savo statybos koncepciją – pastatyti namus ant Akmenų kalvos pagal savo metodą, naudojant tamprias membranas, – ir galų gale ramiai numirti.“
Šis katalogas suteikia progą pažinti šią menininkę tiek biografiniu, tiek dailėtyriniu aspektu, atskleidžiama ir jos veikla šiuolaikinės architektūros ir visuomeninių procesų kontekste. Ãplinkos, kuriose ji veikė ir kurias pati kūrė, atgyja dailėtyriniuose tekstuose. Juos papildo pačios Aleksandros Kasubos tekstai, kuriuose menininkė atskleidė savo kūrybos principus, idėjas ir vizijas. „Formuojant ateitį. Erdvinės Aleksandros Kasubos aplinkos“ – tai knyga apie A. Kasubos kūrybinio palikimo aktualumą, jos hibridinių – meno, dizaino, architektūros – praktikų grožį ir svarbą.
--------------------------------------------------------------------------------
Straipsnių autoriai: Inesa Brašiškė, Nic Goldsmith, prof. dr. (hp) Giedrė Jankevičiūtė, dr. Viktorija Kašubaitė-Matranga, Jing Liu, prof. dr. Elona Lubytė, dr. Julija Reklaitė, dr. Sandra Skurvida, Paul J. Smith, dr. Kazys Varnelis (jaunesn.)
Recenzentės: prof. dr. Rasa Andriušytė-Žukienė, dr. Karolina Jakaitė
Vertėjos: Aušra Simanavičiūtė, Aida Martinaitytė
Redaktorės: Monika Grigūnienė (lietuvių k.), Kerry Kubilius (anglų k.)
Fotografai: Ilfigenija Dupras, Eckhard Etzel, Vytenis Jankūnas, Aleksandras Kavaliauskas, Peter Lucas, Antanas Lukšėnas, Vytautas Maželis, Judith S. Miller, Algis Norvila, Tomas Ručys, Harry Shunk-Kender, Harry Taylor
Skenavo Irena Aleksienė
Dizainerė Laura Grigaliūnaitė
Išleido: Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, Vilniaus dailės akademija
Spausdino UAB „BALTO print“
Knyga nušviečia sudėtingą, prieštaringą kūrėjo situaciją sovietmečiu, pastangas neiškristi iš viešojo meno lauko ir kartu išlaikyti distanciją. Surgailio kūrybos istorija yra prisitaikymo, nesusitaikymo, oficialaus įvertinimo, ignoravimo tylos ir išsilaisvinimo istorija.
Knyga „Turistai kaip mes. Kritinis turizmas ir šiuolaikinis menas“ atveria naują diskusijų lauką ten, kur susikerta šiuolaikinis menas ir kritinis turizmas