Dailininko Antano Tamošaičio tarpukariu suformuota vertinga kolekcija, saugoma Lietuvos muziejuose, gausi įvairių rūšių liaudies meno dirbinių iš visų Lietuvos etnografinių regionų, greta jų – turtinga archyvinė medžiaga (rankraščiai, fotografijos iš 1927–1938 m: nepriklausomos Lietuvos etnografiniai vaizdai įamžinti stiklo ir celiulioido negatyvuose, baldų piešiniai, XX a. ketvirtajame dešimtmetyje sukurti tautinių drabužių projektai). Tai yra svarbus lietuviškosios savasties ir kultūrinės tapatybės liudijimas.
A. Tamošaičio liaudies meno kolekcijos tyrimas įtraukia savo nepaprastai įdomia Lietuvos kultūros vertybių kolekcionavimo, populiarinimo leidiniuose ir parodose istorija, supažindina su to laikmečio istoriniu ir sociokultūriniu kontekstu, iškiliais kultūros ir visuomenės veikėjais, ženkliai prisidėjusiais prie lietuvių liaudies meno palikimo išsaugojimo ir sklaidos. Kataloginėje dalyje pristatomos A. Tamošaičio liaudies meno kolekcijos muziejinės vertybės iš Vilniaus dailės akademijos Anastazijos ir Antano Tamošaičių galerijos „Židinys“, Lietuvos nacionalinio, Lietuvos nacionalinio dailės ir Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejų fondų.
Tikimasi, kad šis leidinys, svarbus XVIII a. pabaigos–XX a. I pusės lietuvių liaudies meno istorijos ir meninės raidos šaltinis, ženkliai palengvins priėjimą prie sukauptų etninės kultūros ir nematerialaus paveldo kultūros vertybių išteklių. Leidinio medžiaga suteikia ikonografinių ir empirinių duomenų dailėtyrai, platesniems etninės kultūros ir antropologinio pobūdžio tyrinėjimams, yra svarbi specialistams, taip pat visiems, kas domisi lietuvių tradicinės kultūros, atminties ir meno temomis, gali patarnauti šiandienos tradicinių amatų meistrams – kalvystės, kryždirbystės, liaudiškos tapybos, baldininkystės ir drožybos, audimo amato tęsėjams ir puoselėtojams, tautinių drabužių atkūrimo praktikoje, taip pat – etnokultūrinės tematikos idėjų ieškantiems šiuolaikinio vizualaus meno ar dizaino kūrėjams ir visiems, kas domisi savo krašto kultūra.
Knygos leidybą finansavo:
Lietuvos kultūros taryba
Vilniaus dailės akademija
Kanados lietuvių fondas / Lithuanian Canadian Foundation
Sudarytoja – dr. Miglė Lebednykaitė
Pratarmė – Laimutė Lukoševičienė
Tekstų autorės:
dr. Miglė Lebednykaitė
dr. Lijana Šatavičiūtė-Natalevičienė
Monika Gineikienė
Recenzentės:
dr. Teresė Jurkuvienė
dr. Gabija Surdokaitė-Vitienė
Kolekcijos eksponatų aprašų konsultantės:
dr. Skaidrė Urbonienė
Dalia Bernotaitė-Beliauskienė
Ramutė Raciūtė
Jurga Valatkaitė
Vilma Kilinskienė
Gražina Daunienė
Fotografai:
Modestas Ežerskis
Arūnas Baltėnas
Antanas Lukšėnas
Tomas Kapočius
Audrius Kapčius
Justė Mocevičiūtė
Rimantė Ropytė
Redaktorė – Ona Balkevičienė
Dizainerė – Rasa Janulevičiūtė
Žemėlapius braižė Jevgenijus Žikulinas
Vertė E-VERTIMAI
Viršelyje:
Antanas Tamošaitis. Audėja Veronika Diktarienė. Fotografuota 1927 m. Stiklo negatyvas; 15 × 10 cm. Vietovė nežinoma. ČDM Ng 16488
Antanas Tamošaitis. Lovatiesės fragmentas. Fotografuota 1930 m. Stiklo negatyvas; 15 × 10 cm. Vietovė nežinoma. ČDM Ng 16721
Spausdino „Standart Impressa“
Įsigykite:
www.knygos.lt
-------------------------------------------
The Antanas Tamošaitis folk art collection. The late 18th century to the first half of the 20th century
Compiler – Miglė Lebednykaitė
The valuable collection built by the artist Antanas Tamošaitis during the interwar period is housed in various Lithuanian museums and is comprised of a great variety of folk art artefacts from all of Lithuania’s ethnographic regions and a rich archive (containing manuscripts and photographs from the period of 1927–1938: ethnographic images of independent Lithuania on glass plate and celluloid negatives, drawings of furniture and sketches of folk costume designs from the 1930s). The collection is an important testimony of Lithuanian cultural identity.
The study of Antanas Tamošaitis’ folk art collection demonstrates the very engaging story behind it: from the process of collecting Lithuanian cultural artefacts to various efforts to popularise the collection in publications and exhibitions. It will introduce readers to the historical and sociocultural context of the time, prominent cultural and public figures who made significant contributions to the preservation of Lithuanian folk art heritage and public awareness of it. The catalogue section of the publication presents artefacts from the Tamošaitis folk art collection from the collections of the Anastazija and Antanas Tamošaitis Židinys Gallery of the Vilnius Academy of Arts, the National Museum of Lithuania, the Lithuanian National Museum of Art and the M. K. Čiurlionis National Museum of Art.
We hope that this publication, an important source of information on the history and artistic development of Lithuanian folk art from the late 18th century to the first half of the 20th century will significantly increase the accessibility of accumulated artefacts of ethnic culture and immaterial cultural heritage. The material presented in this publication provides iconographic and empirical data for research in the field of art history and broader studies in the fields of ethnic culture and anthropology. It is an important resource for specialists and anyone interested in traditional Lithuanian culture as well as the subjects of memory and art. The book can also serve as a resource for present-day craftsmen dealing with the traditional crafts – smithing, cross building, folk painting, furniture making and carving – and those working to keep the craft of weaving alive and recreating national dress. Those looking to draw ideas from ethnic culture for contemporary visual art or design and those simply interested in their culture will find inspiration here in spades.
Bažnytinės procesijos buvo ne tik svarbi baroko epochos pamaldumo istorijos, bet ir meninės Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kultūros dalis
Tai pirmoji lietuviškam porcelianui skirta knyga. Joje apžvelgta porceliano istoriją Vakarų Europoje, Lietuvoje ir Rusijoje, daug įdomių, intriguojančių faktų apie porceliano išradėjus, garsiausius meistrus, išskirtinius dirbinius ir vertingas porceliano kolekcijas.