Šis dvikalbis atlasas – tai kelionė po žemėlapiuose, diagramose ir tekstuose išklotą kūrėjų ir tyrėjų vaizduotę bei žinias. Mokslinis ir meninis tyrimai čia sąveikauja su kitomis, nebūtinai akademinėmis, praktikomis: piešimo, vizualizavimo, žymėjimo, tarpininkavimo, mokymo(si).
Kuo diagrama skiriasi nuo teksto, kuo jį lenkia ir kuo nusileidžia? Ar žemėlapis gali būti ir tyrimo proceso dalis, ir meno kūrinys, ir mokslo komunikacijos priemonė? Kaip diagramos tarpininkauja tarp skirtingų suvokimo sistemų? Kaip jomis perteikti kūniškas patirtis ir veiksmus? Kaip jos pasitarnauja mokantis ir mokant? Šie ir daug kitų žemėlapio bei diagramos sampratas supančių klausimų sudaro teritoriją, kurioje susitinka knygos autorių vaizduotė.
Nors kartografinės nuorodos čia svarbios, daugelis atlase aptariamų ir pristatomų žemėlapių yra už geografinės žemėlapio sampratos ribų – dažnai be jokios užuominos apie vietą ar jos reprezentavimą. Tai daugiasluoksnės diagramos, nevaržomai judančio kūno ir rankos trajektorijos, vizualios dvejonės, materialaus ar vaizdinio mąstymo įrankiai, iki galo neišreiškiamų žinių brėžiniai, juslių notacijos, tyrimo hipotezių ar išvadų modeliai.
Šis tyrimas – tai ir reakcija į mūsų gyvenamą laikmetį. Intensyvėjant informacijos srautams, augant poreikiui apdoroti ir perteikti didžiuosius duomenis, linijinis tekstas ne visada atrodo pakankamai paveikus komunikacijos būdas. Tuo tarpu žemėlapiai leidžia vienoje plotmėje atverti daug žinių sluoksnių, atrasti netikėtus ryšius skirtingomis raiškos priemonėmis.
Jutiklinių ekranų diktuojamo gyvenimo būdo fone šis atlasas atrodo it rezistencinis kaprizas. Savo skaitytoją-vartytoją jis kviečia stabtelėti, patogiai įsitaisyti ir pasinerti, o gal net pasiklysti išlankstomuose žemėlapiuose.
Šis atlasas pravartus menotyros, medijų ir vizualumo studijų, literatūrologijos, urbanistikos, dizaino, garso meno, filosofijos, mokslo ir technologijų studijų (STS) edukologijos ir šių sričių sankirtų kontekstuose.
Daugiau www.mapping.lt
Autoriai: Arnas Anskaitis, Tomas S. Butkus, Vitalij Červiakov, Christoph Fink, Nikolaus Gansterer, Aldis Gedutis, Giedrė Godienė, Sandra Kazlauskaitė, Vytautas Michelkevičius, Lina Michelkevičė, Astrit Schmidt-Burkhardt
Dizainerė – Laura Grigaliūnaitė, vertėjas – Tomas Čiučelis, redaktoriai – Dangė Vitkienė ir John Fail
-------------------------------------------------------------------------------
Atlas of Diagrammatic Imagination: Maps in Research, Art and Education
Collective monograph
Edited by Lina Michelkevičė and Vytautas Michelkevičius
We invite you to traverse the imagination and knowledge of all the artists and researchers who contributed maps, diagrams, and texts to this atlas. Here, scientific and artistic modes of research interact with other practices: drawing, visualisation, mapping, mediation, and education.
How does a diagram differ from a text? What are the pros and cons of diagrams when compared to text? Can a map be a research component, an artwork, and a scientific means of communication, all at the same time? How do diagrams mediate between different cognitive systems? How can diagrams convey bodily experiences and gestures? How do they facilitate education? These are only few questions that delineate a general research territory where the book authors’ imaginations overlap.
Even though cartographic references play an important role, many of the maps presented and discussed in this atlas go beyond the geographical notion of map, and they often bear no reference to either a location or its representation. They may involve multilayered diagrams, trajectories of a freely moving body or a hand, visual signs of hesitancy, tools of material or visual thinking, charts of tacit knowledge, notations of sensual data, or the models of research hypotheses or findings.
This research is also a response to the times we live in. In the face of ever-increasing information flows and the challenges of big data processing and rendition, a linear text is not always the most suggestive form of communication. Meanwhile in maps, within a single plane, we can operate with multiple layers of knowledge, and use different means of expression in order to discover unexpected links.
And yet, in the context of our lifestyles as driven by ubiquitous touchscreens, this atlas might appear as a capricious act of dissent. We call our readers and users to slow down, get comfortable, and immerse or even lose themselves in the essays, diagrams, and fold-out maps.
The book will prove useful to those working in and between the areas of art history, media and visual studies, literary studies, urbanism, design, sound art, philosophy, science and technology studies (STS), and education.
More www.mapping.lt
Authors: Arnas Anskaitis, Tomas S. Butkus, Vitalij Červiakov, Christoph Fink, Nikolaus Gansterer, Aldis Gedutis, Giedrė Godienė, Sandra Kazlauskaitė, Vytautas Michelkevičius, Lina Michelkevičė, Astrit Schmidt-Burkhardt
Designer Laura Grigaliūnaitė, translator Tomas Čiučelis, copy editors Dangė Vitkienė and John Fail
You can purchase the book on Amazon.
-------------------------------------------------------------------------------
Monografijoje tyrinėjamas poeto Vytauto Mačernio gyvenimas ir kūryba
1629 m. Krokuvoje buvo išspausdintas garsaus dominikonų pamokslininko Fabijono
Birkowskio (1566–1636) pamokslas „Apie šventuosius atvaizdus, kaip jie turi būti gerbiami“